A 12. Kerületi Önkormányzat részéről felmerült a fogaskerekű vasút fejlesztésének igénye, ezért zárt ötletpályázatot írt ki az új arculat átfogó megtervezésére. Ezen a pályázaton mester szakos hallgatók dolgoznak közösen a Budapesti Corvinus Egyetemről és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemről. Csapatonként építészek, designerek, grafikusok és tájépítészek együtt gondolkoznak a Fogas kérdésen.
Aktuális problémáról van szó, a Fogas mára elavult, kicserélődött az utazóközönsége, képtelen a felmerülő igényeket maradéktalanul kielégíteni. Sem jármű sem pedig infrastruktúra szintjén.
A csapatom tagjai:
Bármilyen járművön való utazás során a megállók, illetve a megállók információinak észlelése nagyon fontos szempont. Így célunk az volt, hogy a fogaskerekűn való utazás a dinamikus és statikus észlelések sorozata legyen. Erre kerestünk megoldási lehetőségeket.
Leginkább a Városkút megállóban látott, tapasztalt, észlelt állapot fogott meg bennünket. A képeket Sipos Andrea készítette. Ezek a látványok koncepciónk meghatározó és ugyanakkor kiinduló elemei is.
A megállók mentén végighaladó lineáris zónákat hoztunk létre a különböző használatok zavartalan működését elősegítvén. A megálló lezárásaként transzparens-rendszert terveztünk, mely képes látványokat kijelölni, de ugyanakkor homogén felülete végigfut a megálló egész hosszában. Ez a transzparens-rendszer magában hordozza a fedett váróterületet is, mely minden megálló esetén szükségszerűen kialakítandó.
A pályázatban 3 megállót kellett részletesen kidolgozni. Ezek között megállapodás alapján kerültek kiválasztásra, mivel viszonylag sokféle helyzetet mutatnak be, így a koncepció széles skálán érzékeltethető, ábrázolható.
A fogaskerekű vasút nyomvonalát a fejlesztések keretében meghosszabbítani kívánják: a Széll Kálmán tértől a Normafáig fog közlekedni. A Normafa fiktív megállóhelyére is javaslatot kellett tenni az ötletpályázatban.
Hosszas konzultáció és ötletelés után a betont választottuk transzparensünk anyagaként, mivel homogén felületével és tömegével képes egyben tartani a rendszert - nem szakad elemeire. A bútorok a transzparenstől függetlenül, önálló rendszer szerint szerveződnek a megálló adott forgalmának megfelelően.
A beton manapság már rendkívül jó minőségben előállítható: ez az úgynevezett látszóbeton. A felületkezelési technológiák rendkívül gazdag megjelenést képesek létrehozni. A látszóbeton rendkívül tiszta, sima és minőségi anyag, anyagában színezhető, de akár festeni is lehet a felületére. Ez a homogén háttér kiválóan alkalmas arra, hogy felületén informatív grafikai elemeket helyezzünk el illetve, hogy átirányítsa a figyelmet a körülötte lévő környezeti adottságokra.
A fogaskerekű esetén speciális helyzet, hogy némely megállók kétirányúak, így a várakozók számára mind a két irányban lehetővé kell tenni az észlelést.
Normafa végállomás esetén fontosnak tartottuk, hogy nyissuk a kifelé, a természet felé - ezért a tetőszerkezet szélesedik és magasodik egyszerre, így folyamatosan tágítja a teret. A két vágány között létrehozott közös, nagy várófelület kényelmes várakozást biztosít.
A Városkút megálló egy, a fogaskerekű vasút mentén előforduló tipikus helyzetet mutat be. A transzparens itt korlátként is funkcionál. A fedett várótér biztonságot, védelmet nyújt az időjárás viszontagságai ellen. A benne foglalt kivágatok látványokat jelölnek - környező fák törzseinek ritmusára hívja fel a figyelmet. Ahol kevésbé kedvező a fás környezet, ott állománypótló fatelepítéssel képzünk hasonló látványokat a megállók közelében. A korlát 25 fokos szögben dől befelé, így kényelmesebb támasztékot biztosít valamint tárolóegységek, hulladékgyűjtők helyezhetők el mögötte, így elrejtve azok zavaró látványát. A szelektív gyűjtők helyét a falon piktogramok jelzik. A grafikai arculat színeként az ibolyaszínt választottuk, mely kellőképpen elüt a beton színétől, de a természet számára egyáltalán nem idegen, abban jelentős mértékben jelen van.
Font Kata – MOME, bútortervező
Glavatity Luca – MOME, építész
Oroszlány Kata – MOME, építész
Neszmélyi Réka – MOME, grafikus
Németh Andrea – MOME, bútortervező
Sipos Andrea – BCE, tájépítész
és jómagam, Reith Anita – BCE, tájépítész.
A munkát a 2012/2013-as tanév őszi félévének folyamán végeztük, több konzultáció, meghívott előadók segítették a munkánkat.
Koncepciónkat már egészen hamar meghatároztuk: az ÉSZLELÉS motívumát szerettük volna megjeleníteni az utazás során. Helyszíni szemléink során elsősorban a természeti értékek ragadtak magával, így úgy éreztük feladatunk, hogy a Hegyvidék ezen csodás adottságát kiemeljük, erősítsük a fogaskerekű új arculatának kidolgozásakor is.
Az utazás közben a fák törzsének ritmusa, a fák között átszűrődő fények ritmusa, a napsugarak villódzása, fény-árnyék játéka a sebesség változásának függvényében mind-mind érdekes és izgalmas élményt nyújt. Ezen élmények, látványok észlelését szerettük volna előtérbe helyezni új arculati koncepciónkban.
Leginkább a Városkút megállóban látott, tapasztalt, észlelt állapot fogott meg bennünket. A képeket Sipos Andrea készítette. Ezek a látványok koncepciónk meghatározó és ugyanakkor kiinduló elemei is.
A megállók mentén végighaladó lineáris zónákat hoztunk létre a különböző használatok zavartalan működését elősegítvén. A megálló lezárásaként transzparens-rendszert terveztünk, mely képes látványokat kijelölni, de ugyanakkor homogén felülete végigfut a megálló egész hosszában. Ez a transzparens-rendszer magában hordozza a fedett váróterületet is, mely minden megálló esetén szükségszerűen kialakítandó.
A pályázatban 3 megállót kellett részletesen kidolgozni. Ezek között megállapodás alapján kerültek kiválasztásra, mivel viszonylag sokféle helyzetet mutatnak be, így a koncepció széles skálán érzékeltethető, ábrázolható.
A fogaskerekű vasút nyomvonalát a fejlesztések keretében meghosszabbítani kívánják: a Széll Kálmán tértől a Normafáig fog közlekedni. A Normafa fiktív megállóhelyére is javaslatot kellett tenni az ötletpályázatban.
Hosszas konzultáció és ötletelés után a betont választottuk transzparensünk anyagaként, mivel homogén felületével és tömegével képes egyben tartani a rendszert - nem szakad elemeire. A bútorok a transzparenstől függetlenül, önálló rendszer szerint szerveződnek a megálló adott forgalmának megfelelően.
A beton manapság már rendkívül jó minőségben előállítható: ez az úgynevezett látszóbeton. A felületkezelési technológiák rendkívül gazdag megjelenést képesek létrehozni. A látszóbeton rendkívül tiszta, sima és minőségi anyag, anyagában színezhető, de akár festeni is lehet a felületére. Ez a homogén háttér kiválóan alkalmas arra, hogy felületén informatív grafikai elemeket helyezzünk el illetve, hogy átirányítsa a figyelmet a körülötte lévő környezeti adottságokra.
A fogaskerekű esetén speciális helyzet, hogy némely megállók kétirányúak, így a várakozók számára mind a két irányban lehetővé kell tenni az észlelést.
Normafa végállomás esetén fontosnak tartottuk, hogy nyissuk a kifelé, a természet felé - ezért a tetőszerkezet szélesedik és magasodik egyszerre, így folyamatosan tágítja a teret. A két vágány között létrehozott közös, nagy várófelület kényelmes várakozást biztosít.
A Városkút megálló egy, a fogaskerekű vasút mentén előforduló tipikus helyzetet mutat be. A transzparens itt korlátként is funkcionál. A fedett várótér biztonságot, védelmet nyújt az időjárás viszontagságai ellen. A benne foglalt kivágatok látványokat jelölnek - környező fák törzseinek ritmusára hívja fel a figyelmet. Ahol kevésbé kedvező a fás környezet, ott állománypótló fatelepítéssel képzünk hasonló látványokat a megállók közelében. A korlát 25 fokos szögben dől befelé, így kényelmesebb támasztékot biztosít valamint tárolóegységek, hulladékgyűjtők helyezhetők el mögötte, így elrejtve azok zavaró látványát. A szelektív gyűjtők helyét a falon piktogramok jelzik. A grafikai arculat színeként az ibolyaszínt választottuk, mely kellőképpen elüt a beton színétől, de a természet számára egyáltalán nem idegen, abban jelentős mértékben jelen van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése